Sunday, November 24, 2013

Mereka itu dan itu

sentiasa berusaha itu lebih baik

Assalamualaikumwarahmatullah....

Salam sedingin pelukan rahmatNya, moga kalian, sahabat-sahabat makin istiqamah hendaknya. Laju saja jari ini menari, merindui secebis kalam buat sahabat. Namun diri ini tahu had keupayaan. Masa begitu laju meninggalkan kita hari demi hari. Usia menginjak langkahnya. Sedar atau tidak, beberapa bulan sahaja lagi akan bergelar graduan. Ya, setahun itu agak lama.Tapi setahun itu macam-macam bakal berlaku. Makin takut diri ini untuk melangkah ke alam pekerjaan. Kehidupan kampus agak mencabar. Bersendirian

bertemankan sahabat-sahabat yang pelbagai ragam. Tapi diri ini tahu, itulah kehidupan dan diri ini juga bersyukur dengan kehidupan itu. Meski kadangkala ianya terlalu pahit untuk dilalui melainkan diri ini sedar dengan wujudnya teman yang setia, Tuhanku..

Kadang-kala, diri ini rasa lemah. Tiada daya untuk melangkah. Tapi tuhan itu tak pernah biarkan diri ini sendirian. Sentiasa sahaja Dia hadirkan hiburan berbentuk ujian tanda kasih-sayangnya. Berat dan berhikmah. Ingin saja diri ini luahkan segalanya kepada teman. Tapi diri ini sedar, tidak akan ada yang memahami melainkan Yang Maha Memahami. Selalu diri ini ingin difahami, namun sangatlah susah untuk memahami.

Mereka itu?

Ya. Siapa mereka itu. Kata seorang ustaz, ‘ ke mana saja kamu pergi, mereka itu mad’u mu’. Ya, mereka itu mad’u ku, lalu aku kejar untuk menda’wah. Tanpa aku sedar, mereka itu tak pernah lari, bahkan sentiasa di sisiku.Hidup dengan mad’u.

Mereka sentiasa meneliti kehidupanku. Sibuk. Sibuk dengan apa? Tak tahu. Berpersatuan. Ceramah. Talk. Program. Itulah kehidupan aku.Mereka? Kadang aku kisah. Kadang aku lari. Tak berdaya kerana diri ini juga lemah. Hidup dengan mereka lebih mencabar dari berjalan dengan mereka kemudian kembali pada kehidupan dan keluarga masing-masing. Bahkan, mereka yang memberi teladan yang baik untuk aku.



(^.^)



Kerana ku adaMu Tuhan...

Suatu saat, aku bersendirian. Memikirkan. Biarkan mereka itu. Kerana ku ada Tuhan Yang Satu.Yang setia dan sentiasa menjaga mereka dan aku. Biarkan mereka menilai aku. Baik atau buruk itu bukan targetku. Ya, mereka itu, padanya aku sempurna. Aku beruntung. Padaku, mereka sempurna, mereka beruntung. Hakikatnya semua sama. Semua beruntung tapi tidak sempurna melainkan saling menyempurnakan. Sungguh aku tak mampu hidup tanpa mereka di sisi.

Luahan jiwa untuk mereka....

Ingin saja diri ini pergi kepada mereka satu persatu. Bahawa diri ini sangat mencintai mereka. Mereka yang berada dan berjalan atas jalan itu dan ini. Semua. Cinta kerna Illahi. Ber’kalam' memang mudah. Beramal itu yang susah. Kadang diri ini pun belum tentu kukuh,namun rebah kembali. Bukan luahan, bukan aduan. Inilah kenyataan. Sebagai HAMBA..

_bukan siapa-siapa, hanya HAMBA_

No comments:

Post a Comment