Friday, May 27, 2011

Seandainya 'Dia' yang kita cintai dihadapan

Alhamdulillah..jenuh juga mengerah pemikiran agar blog ini tidak terus terkubur begitu sahaja. Sedih juga tapi apakan daya, benda baik tak akan datang bergolek jika tidak di usahakan. Sebagaimana sebuah perjuangan tidak akan menang jika tidak bermati-matian..

Berkerah untuk pastikan segala yang dipost hanya yang bermanfaat, namun bukan banyak yang dimanfaatkan. Tak mengapa kerana memang kita hanya penyeru bukan penghukum. 'Allah tidak melihat kepada hasilnya tetapi usaha dulu'..itu fokus utama..

Teringat dan terimbau pula pada si 'Dia'.. apakah aku terlalu leka hingga aku sanggup 'ter'lupakan 'Dia' yang dulunya sering dilaung-laungkan bahawa aku benar-benar cintakan'nya'? Astaghfirullah..dimanakah 'Dia' dalam diriku..bukan aku sering katakan yang aku tidak pernah lupakan 'dia' dan siapakah 'dia' yang paling layak mendapat setiap ruangan cinta di hati kecil ini??

اللهم صلي على سيدنا محمد

Antara lafaz cinta paling singkat yang layak hanya untuk dia. tetapi cintakah aku kepadanya? Andai diri masih lagi hanyut dalam arus dunia.. masih layakkah aku untuknya lagi? Masih inginkah dia melihat wajahku yang kian hari makin suran dan kelam tanpa nur di wajah dan di hati? Betul ke aku ni cintakan dia? Mana bukti? ahh..tak apa. Lagipun dia tak ada depan kita. Bila kita ingat, kita selawat lah. Kalau dah lupa, nak buat macam mana. Bukan kuasa kita kalau lupa.

Kita lupa atau buat-buat lupa?atau bertangguh-tangguh dahulu sampai terlupa? ataupun tak pernah ingat langsung?

Ya Rasulullah..inilah umatmu yang sering katakan cintanya padamu. Inilah cinta umatmu zaman moden. Cinta yang terbelah bahagi antara kekasih hati yang entah bila menjadi halalnya, cinta yang terbahagi antara Engkau dengan dunia yang penuh keasyikan ini. Bahagianya cinta yang sementara bahagianya itu.

ANDAILAH>>>

Ditakdirkan Allah untuk mengutuskan engkau wahai Rasulullah s.a.w ke dunia nyata menziarah umatmu yang terlalu 'CINTA' kanmu ini, bagaimanakah?

Tentunya engkau gembira yang Rasulullah s.a.w untuk bertemu dengan orang-orang yang engkau korbankan dirimu semata-mata kerana umatmu tercinta ini. Tentunya engkau ingin melihat umatmu hebat dalam memperjuangkan Islam daripada kafir laknatullah. Tentunya engkau ingin melihat umatmu berjemaah dala melakukan amalan soleh, berjemaah memenuhi rumah Allah yang sering menjadi rumah tempat persinggahanmu saban hari. Tentunya engkau rindu suara-suara merdu mujahid mangalunkan azan dan kalimah suci Al-Quran serta syair-syair yang membangkitkan semangat para mujahid. Tapi Ya Rasulullah..alangkah indahnya jika itu yang engkau tatapi saat hadir di tempat kami..

Yang pasti apa yang didapati, umatmu kini berbondong-bondong berjemaah ke tapak-tapak pesta. Sentiasa berjemaah bersama awek-awek masing-masing dan yang paling suprise, beramai-ramai berzina dan 'berjemaah' membuang anak-anak yang akan menjadi umatmu. Umatmu? layakkah? berkualitikah? yang pasti lagi, rumah Allah semakin lengang, para 'mujahid' pula terlena. yang ada suara-suara yang begitu mengasyikkan daripada 'mujahidah' yang dah maju untuk lenakan para 'mujahid'..

Ya Rasulullah s.a.w..

Jika inilah yang bakal engkau saksikan dari kami, malunya kami Ya Rasulullah hatta membuka mata di depanmu sekalipun apatah lagi ingin menatap wajahmu. Sungguh hinanya kami untuk duduk bersamamu..

Tapi Ya Rasulullah s.a.w..janganlah engkau risau, janganlah engkau bermuram, aku yakin engkau tahu, masih ada mujahid dan mujahidah yang sebenar akan muncul dicelah-celah umatmu itu. Mereka yang akan membuatkan engkau tersenyum kembali. Mereka yang membuatkan engkau cukup gembira dan mereka yang akan engkau bawa sebagai umatmu. Walaupun aku tidak pasti aku berada dalam golongan mana, tapi Allah tahu, walupun kami ini bukanlah layak untuk berkongsi cintamu dengan para mujahid dan para sahabat, Allah dan Rasulnya tetap tahu. Ya Rasulullah, kami ini sering lupakanmu, tetapi kami in dambakan cintamu memekar dalam hati kami. Walau jauh sangat perjalanan itu, walau pedih sangat pengalaman itu, kami inginkannya Ya Rasulullah..

Matlamat kami hanya satu, agar engkau gembira tatkala melihat kami umatmu dan redhanya digapai...

No comments:

Post a Comment