Sunday, January 8, 2012

Kembali PadaNya

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh…

Salam seluruh semesta buat insan – insan yang merasa dirinya masih lagi seorang insan yakni “orang” yang diciptakan Allah. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah, jari ini bergerak lagi untuk menaip secuit kata – kata yang tidak ada makna tapi ada harapan ini. Harapan apa? Jawabnya ialah harapan agar ia ada makna.

Setelah berhari-hari dan berminggu-minggu ia dibiarkan sunyi dan sepi. Alhamdulillah. Nampaknya inilah lumrah hidup seorang yang ingin melaburkan dirinya untuk ber ‘blog’. Ada hari semangat untuk menulis yang mana idea melimpah-limpah dan juga ada ketika idea melimpah tapi tiada pergerakan dan tak kurangnya juga hari-hari yang tiada idea dan tiada pergerakan tangan dilakukan. Harapan saya hari ini, saya ingin tinggalkan satu post untuk disember 2011 sebelum diterjah dengan kejutan-kejutan 2012.

Entah apa yang ingin dicoret. Minda ini seolah-olah kosong, sepi tanpa sebarang bicara dan petanda untuk memberitahu. Tapi kadang-kadang ianya menjadi satu keinginan untuk memiliki ‘kosong’ itu. Sebab apa..serabut mungkin atau dalam term seorang pelajar, diistilahkan stress dan masa stress inilah macam-macam cara dilakukan oleh insan-insan diluar sana. Kalau kuat dalamannya, maka stress itu dihadapi dengan penuh tenang dan hikmah. Tapi bagi yang ‘kureng’ teguh dalamannya, perkara yang tidak mungkin pun akan berlaku.

Kembalilah PadaNya

Kemana kita pergi pun, kita akan kembali ke rumah. Umpama sang musafir, namanya musafir kerana dia akan mengembara dan dia tahu walaubagaimana cara sekalipun, walau lama mana sekalipu, sang musafir itu tahu, dia akan kembali ke tempat asalnya, melainkan nyawanya pergi sebelum dia sempat untuk kembali. Begitu juga denga hidup kita, asal kita dari Allah. Walau juah mana sekalipun kita lari daripadanya, kita tetap akan kembali kepadaNya. Semua akan kembali padaNya. Semua sama. Yang lainnya hanyalah bekal yang dibawa. Banyak bekalnya, senanglah hidupnya disana. Kurang bekalnya, sengsarala hidup di sana.

Dunia ini umpama wakaf. Tempat kita singgah untuk melepaskan lelah dan mengumpul tenaga untuk meneruskan perjalan. Kalau kita bermusafir di Malaysia ini, tempat berhentinya seperti R&R (Rehat dan Rawat)..nah, pengajaran bagi kita kan. Hikmah berjalan dan bermusafir. Begitu juga dengan kita. Dunia itu umpama R&R bagi destinasi kita. Kita hanya berhenti sementara untuk mengumpul bekalan, bimbang kelaparan dan keletihan nanti. Umpama bagi amalan kita. Untuk mengelakkan dari menjadi ‘bahan bakar’ di sana.

Bila mahu kembali??

Bila bercakap tentang kembali, bila kau mahu kembali?? Bila aku nak bertaubat ni?? Bila la nak jadi macam tu macam ni?? Dan pelbagai lagi soalan yang berlainan membawa maksud yang sama..sesetengah orang, bila ditanya dan menjawab, jawapannya tak jauh daripada persoalan hidayah tak sampai, bila rasa hidayah dah sampai, taufiq pula yang tidak ada untuk berusaha dan macam-macam lagi. saya sendiri pun mungkin tergolong dalam kalangan itu. Tapi, di sini mungkin ada jawapannya. Firman Allah s.w.t:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلا يَسْتَقْدِمُونَ 

 Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan.

(Al-A’raf 7:34)

Nah, ini jawapannya. Dengan bahasa yang lebih mudah, kembali lah pada saat kita teringatkanNya. Bila-bila masa. Dimana jua. Dan pastinya dengan bahasa yang lebih tepat, SEKARANG. Sebelum tiada lagi peluang untuk kembali itu.

Akhirnya

Di sini, saya sendiri atau sesiapa sahaja, selagi kita diberi nikmat Islam dan Iman yang sering kita sebut itu, kembalilah kepadaNya, dalam apa segala hal, walau sedetik, walau sesaat, letaklah Dia dihadapan untuk segala urusan. Kerana kita milikNya dan pastinya akan kembali padaNya. Tiada yang tak mungkin.

Saksimalam=)

No comments:

Post a Comment